Kā Latvijas iedzīvotāji iepērkas
Ik gadu globālā informācijas un mērījumu kompānija Nielsen veic pētījumu par pirkšanas paradumiem jeb Shopper Trends. Šis pētījums parāda jaunākās plaša patēriņa preču tirgus tendences, patērētāju paradumus un atklāj faktorus, kas visbiežāk ietekmē pircēju izvēli.
Pagājušajā gadā veiktais pētījums parāda, ka plaša patēriņa preču jeb mazumtirdzniecības tirgus ir dinamisks, interesants un arī sarežģīts. Mazumtirdzniecības sektorā šobrīd ir novērojamas tendences, ka klientiem vēl nekad nav bijusi tik liela izvēle, ietekme un spēks. Ļoti lielā mērā to ietekmē arī mūsdienu tehnoloģiju piedāvātā iespēja iepirkties interneta veikalos visā pasaulē. Bet šoreiz vairāk par iepirkšanos tradicionālajos veikalos.
Zīmola sociālā atbildība ir patērētājam būtiska
Plaša patēriņa preču tirgus segmentā Latvijas patērētājam arvien lielāku lomu spēlē preču zīmola ilgtspēja un sociālā atbildība. Mūsdienās vairāk ir tādu pircēju, kas pirms preces iegādes vēlas uzzināt, vai prece ir tikusi pārbaudīta uz dzīvniekiem, vai atstātās oglekļa dioksīda pēdas atmosfērā ir neitrālas, vai produkta iesaiņojums var tikt pārstrādāts atkārtoti utml. Gandrīz piektā daļa aptaujas respondentu Latvijā atzina, ka zīmolu sociālā atbildība bieži iedrošina viņus pamēģināt jaunus produktus no uzt icamā ražotāja.
Latvietis izvēlas vietējo preci
Gandrīz trešdaļa Latvijas iedzīvotāju saskaņā ar pētījuma datiem bieži izmēģina vietējos produktus un, ja maciņš atļauj, arī pāriet uz tiem. Nav noslēpums, ka Latvijā ražotās preces un produkti bieži vien ir dārgāki par ievestajiem analogiem. Tradicionālu savas valsts produktu izmantošanu apliecina 12% aptaujāto, kas nozīmē, ka atbalstu vietējiem uzņēmējiem Latvijas iedzīvotāji ar savu rīcību pauž aptuveni tādā pašā līmenī kā citur Eiropā, kur aptuveni trešā daļa parasti izvēlas vietējo produkciju.
Atlaides un akcijas strādā – cilvēki tās meklē
Vairāk nekā trešdaļa Latvijas patērētāju apgalvo, ka iepirkšanās laikā īpašu uzmanību pievērš atlaidēm un citiem īpašajiem piedāvājumiem. Vairāk nekā piektā daļa respondentu regulāri iegādājas dažādu zīmolu produktus, ja tiem ir atlaides. Savukārt 12% klientu regulāri maina veikalus, izvēloties to, kurā, pēc viņu domām, tobrīd ir labākie piedāvājumi. Ja tuvākajā apkaimē ir vairāki veikali ar līdzīgu preču sortimentu, klients, protams, dosies uz to veikalu, kurā viņa iecienītajai precei konkrētajā brīdī ir labāka cena. Jau pirms došanās uz veikalu, ja tas atteicas uz lielākām veikalu ķēdēm, izvēli palīdz izdarīt bezmaksas avīzes pastkastītē vai ziņa iecienītā veikala mājaslapā.
Ineterese par jauniem produktiem pastāv!
Visā pasaulē pastāv tendence, ka klienti kļūst arvien atvērtāki jauniem un inovatīviem produktiem. Šajā ziņā Latvija īpaši neatšķiras no citām valstīm, – bieži vien mēs pat esam gatavāki inovācijām. Iespējams, tas saistīts arī ar Latvijas iedzīvotāju atvērtību jaunajām tehnoloģijām un līdz ar to – arī iespējai telefonā vai datorā uzzināt par kārotās preces atlaidi konkrētā laikā un vietā.
Vairāk kā trīs ceturtdaļas Latvijas pircēju ir tendēti pārbaudīt jaunus zīmolus vai produktus. Turklāt, uzzinot par jauna veikala atvēršanu, 62% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka noteikti to apmeklētu: tas ir augstākais rādītājs pēdējo četru gadu laikā.
Patīkama gaisotne ir svarīga
Klientu lojalitāte vai tās trūkums mazumtirdzniecības sektora tirgotājiem ir ļoti svarīgs. Tādēļ viņiem ir būtiski zināt, kas klientam padomā, – ko viņš domā, vēlas vai vērtē visaugstāk. Kaut arī tikai mazliet vairāk nekā 40% klientu atzīst, ka viņiem ir svarīga iepriekšējā iepirkšanās pieredze, gandrīs divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju dod priekšroku labi organizētām tirdzniecības vietām.
Veselīgas preces ir modē
Vairāku gadu garumā veiktie pētījumi norāda, ka klienti kā veselībai labākus pārtikas produktus cenšas izvēlēties tādus, kas ir bez taukvielām, ar mērenu sāls daudzumu, bagātas ar olbaltumvielām un bez glutēna. Vairāk pieprasītas ir dabiskas un ekoloģiskas preces bez ģenētiski modificētiem organismiem, sintētiskām sastāvdaļām vai parabēniem.
Noteiktās preču kategorijās – lojalitāte
Latvijā dzīvojošie patērētāji ar prieku izmēģina ko jaunu, tomēr atsevišķas kategorijas cilvēku uzmanību piesaista uz ilgu laiku. Ja klients noteiktā preču grupā jūtas atradis “savu” zīmolu, visbiežāk tā ir apģērba un apavu kategorija, bērnu pārtika, ādas kopšanas līdzekļi, autiņbiksītes un vīns. Un tad, pamatojoties uz klienta lojalitāti, var viņam piedāvāt arī jaunus produktus, piesaistot pircēju konkrētajam zīmolam vēl ciešāk.
Pēc pētījuma rezultātiem tirgotājiem varam vien ieteikt ņemt vērā klientu vēlmes vai pat, bieži vien, kaprīzes. Kas maksā, tas arī pasūta mūziku! Līdz ar to iesakām nodrošināt klientam ērtu un patīkamu iepirkšanās pieredzi, piedāvāt ne vien populārākos un pieprasītākos produktus, bet arī ilgtspējīgus produktus, izceļot zīmolu sociālo atbildību. Un, protams, nedrīkst aizmirst arī par vietējiem ražojumiem! Bet patērētājiem varam novēlēt atrast “savus” zīmolus, kuriem droši uzticēties un veidot ilgtermiņa sadarbību! Visjaukāk, ja tie būs mūsu pašu zemē radītie produkti!